Ons Blog

13 mei 2017 — Als starter het juiste tarief voor uw producten en diensten hanteren

Vandaag gaan wij het hebben over het hanteren van het juiste tarief voor uw producten en diensten, maar ook het hebben van de juiste perspectie op een aantal dingen.

Steeds vaker kom ik starters tegen die zo ‘vol’ zijn van hun werk, zo veel passie hebben voor hun producten en diensten, dat ze gauw geneigd zijn om hun prijs te halveren, zelfs te minimaliseren, voor het verkrijgen van de klant. Van de week was ik bij een juwelier die zo goed als gratis haar mooie zelfgemaakte sieraden weggeeft omdat zij duidelijk een innerlijke vrees heeft dat zij het anders niet zou kunnen verkopen. Een lage eigenwaarde? Dat zou best wel een achterliggende oorzaak kunnen zijn………………………maar dat is niet onze onderwerp van vandaag……

Het is van cruciaal belang dat je als starter een voldoende hoog tarief hanteert. Wees niet bang dat het anders te lang gaat duren om de juiste klanten aan te trekken. Het gaat namelijk niet om de kwantiteit van de klanten, maar juist om de kwaliteit hiervan.

Weet dat de meeste mensen de inherente gedachte hebben dat hetgeen bijna niets kost, ook dus bijna geen waarde heeft.  Jouw klanten moeten jouw werk, tijd en talent waardig zijn. Er is verder niks mis met onderhandelen, maar vergeet jouw eigen kracht niet………………….de kracht van jouw beslissing om ondernemer te worden ……….en de kracht van de betreffende branche. Onderhandel dus over een professioneel tarief, dat in lijn is met ‘de markt’.

Wist je dat er wekelijks in Nederland op diverse locaties ondernemersvergaderingen worden gegeven?

Deze vergaderingen zijn er om (startende) ondernemers ten eerste de kans te geven om scherp te blijven door onder meer de ervaringen van andere starters te horen en hun eigen ervaringen onder de loep te nemen. Een aanrader dus, het bijwonen van deze wekelijkse kosteloze vergaderingen.

Ben je bekend met de ‘puppy love’ fenomeen? …………………………Er was eens een verliefde jongeman die aan iedereen vertelde dat zijn aanstaande jonge vrouw, die hij pas 1 maand kende, de definitie van ‘perfectie’ was. Deze jong-gehuwde naïeve bruidegom verwachte dat zijn bruid perfect van karakter, uiterlijk en talent was. Na circa drie weken in hun huwelijk merkte hij al gauw dat dit verre van de waarheid was. Deze eerst in zijn ogen perfecte jonge vrouw liet namelijk regelmatig het eten aanbranden, maakte ruzie met de buurvrouw en zag er veel minder aantrekkelijk uit zonder make up.

Deze jong-gehuwde man ging naar zijn grootmoeder en vertelde haar hoe ongelukkig hij nu was, na het betreden van de huwelijksboot. Zijn grootmoeder, een  wijze vrouw op leeftijd, luisterde aandachtig en gaf tenslotte als antwoord: ‘ Had je niet beter eerst de tijd kunnen nemen om haar te leren kennen? Je bent nu al getrouwd, dus nu moet je van je eerste jaar als getrouwd stel, alsnog met elkaar gaan daten, elkaar langzaam maar zeker leren kennen, anders gaan jullie het samen niet redden. Omdat het zo snel is gegaan, moet je nu langzaam de wond van naïviteit laten genezen, anders zijn jullie binnen een maand alweer gescheiden’  …………..… En deze vergelijking gaat ook op voor starters die niet open staan voor de ervaring van mensen die al reeds eerder door deze eerste fase heen zijn gegaan.  Wij van Stichting de Herstart zijn ervan overtuigd dat mensen die onze blog lezen, slimmer zijn dan deze  naïeve ‘jong-gehuwde man’.

Tags: ,

1 Reactie

  • Rheba on 17 mei 2017

    Van harte gefeliciteerd met de vernieuwde website van ondernemersvergadering! Het ziet er heel mooi uit!

Laat een reactie achter